אשדודי או תל אביבי?\ אלכס דולברג

זוכרים שבסרטים האמריקאים כל בוקר הם פותחים את העיניים, פוסחים על הטקס היומי של צחצוח השיניים וישר רצים למטה אל המטבח בקומה הראשונה למזוג לעצמם קפה חם מהמכונה? אז זהו גם אני זוכר את הסצנות האלה, וכל הילדות שלי חיפשתי את מכונת הקפה הזאת. כשגדלתי הסיפור היה שונה, גיליתי על תרבות צריכה שלמה של קפה, והכי חשוב שיש אנשים שמוכנים לעקב תור שלם רק בשביל הקפה המיוחל...

אז ככה מסתבר חברים שזה בסך הכול קפה בלי חלב וזה כל הסיפור. הבנתי את זה בפעם הראשונה שביקרתי בחו״ל, נכנסתי לסניף הסטאר-באקס הקרוב לבקש קפה  (כשבהבנה שלי קפה הוא אותו נס הישן והטוב), ולתדהמתי קיבלתי קפה בלי חלב. היה צריך הרבה זמן כדי להבין את ההבדל בין הקפה לקפוצ’ינו, נו מה לעשות מטעויות לומדים. מה לעשות שאצלנו בארץ המשמעות קצת שונה. לפני כמה שנים גיליתי שגם בארץ אפשר להשיג את אותו קפה מהסרטים הלו הוא האמריקנו. בסך הכול אבקת קפה ומים רותחים זה כל הסיפור, אבל טעם נרכש כמו שאומרים.

יום אחד בהיר החלטתי שאני רוצה לנסות את ״האמריקנו״ הזה שהאמריקאים רצים אליו כל בוקר, ובקופה גיליתי שיש שני סוגים של אמריקנו בעיר אשדוד, אמריקנו אשדודי ואמריקנו תל אביבי. אלה מכם שלא יצא להם להזמין אמריקנו בבית קפה אשדודי ממצוא שואל את עצמו עכשיו בטח, מה זה לעזאזל?! אז בואו אני אספר לכם. ההבדל בין השניים טמון בחלב, כן כן זה כל הסיפור. תפתחו פנקסים לביקור הבא באשדוד, אם תרצו לקבל את האמריקנו שלכם בתוספת חלב תבקש אשדודי ואם תרצו אותו בצד אז באמריקנו התל באביבי חשקתם.

מאיפה מקור השם? לא ידוע, אבל השאלה המעניינת יותר אם באמת היה צורך לעשות כזאת הבדל מתוספת חלב. זה נראה כמו סוג של עצלנות בלהסביר לקופאית איפה תרצה לשים את החלב שלך, וגם ממתי העיר תל אביב הפכה לנציגה הרשמית של האמריקנו חסר החלב? אני מודה שלפעמים זה נשמע קצת מצחיק אפילו הניסיון להסביר למלצר/קופאית את סוג האמריקנו שאתה רוצה להזמין. בסך הכול רציתי את זריקת הקפאין היומית שלי, אבל הדוגמה הקטנה הזאת רק מזכירה לי את המערכון ההוא של ארץ נהדרת כשרשת ארומה רק התחילה לפעול בארץ. הניסיון של אותו לקוח להזמין בסך הכול כוס קפה רגילה הפכה למסע כומתה מתמשך, ככה זה שממציאים כל יומיים שילובים הזויים של קפה.
לא משנה אם אתה בחו״ל או בארץ אתה תמיד תשמע משולחן ליד או מהאישה לפניך בתור לקופה נוסחה חדשה לכוס הקפה של פעם (אחד אחוז, נטול קפאין, חלב סויה, סחיטה אורגנית ועוד שטויות כאלה בסגנון). ממתי לשתות כוס נס קפה רגילה או אפילו כוס קפה (אמריקנו) פשוטה הפכה להיות מוזרה? בסוף לא משנה איך אתם אוהבים לקבל את הקפה בבית הקפה אתם מגיעים למשרד או לבית ושותים את אותו נס קפה הישן והטוב שכולנו מכירים, תגידו שלא.


תגובות