יחסי אשכנזים-מזרחים המהפך! // שיר אייזיק



אייזיק. כמו שניתן להבין משם המשפחה הזה שאיתו נולדתי אני אשכנזייה. נולדתי בבית אשכנזי לתפארת: מדברים יידיש, רואים את הערוץ הרומני בטלוויזיה, אוכלים גפילטע ומתגאים בכך שנולדנו לעם הנבחר- העם האשכנזי כמובן.
חינכו אותי בבית שאשכנזים (ובמיוחד רומנים) הם האנשים הכי חכמים, מתורבתים, טובים, נאורים, יפים ועוד שמות תואר שמעללים את הגזע הסלבי. אני זוכרת משפטים של אבא שלי שהיה אומר 'כל בתי הכלא מלאים במרוקאים' ועוד ועוד שנראה לי שאחסוך את זה מכם בשלב זה. אני האמנתי בזה כמו כל ילד וילדה שההורים שלו מחליטים לו בגיל הזה במה להאמין.
ואז, הילדה ממזרח ראשון לציון הגיעה לבית הספר. ביסודי זה לא היה מורגש אבל בחטיבה ובתיכון אי אפשר היה לפספס. הילדה היחידה ממוצא אשכנזי, כאילו חוץ כמה רוסים אבל הם בעצם לא מחשיבים את עצמם אשכנזים. פתאום אני הופכת להיות זאת שיורדים עליה בגלל המוצא שלה. אם חינכו אותי בבית שצריך לצחוק על תימנים ומרוקאים הופתעתי לגלות שכל המרוקאים והתימנים צוחקים עליי! אשכנזייה קרה, יא לבנה, יא פולניה, יא גפילטע פיש. היה לי מוזר לגלות שאם בעבר המזרחים התלוננו על גזענות והתנשאות של האשכנזים עליהם היום הם מתכננים נקמה בדור השלישי של מי שעשה להם חיים קשים בקום המדינה.
איך התהפכו היוצרות? איך קרה מצב שהאשכנזים המתנשאים האלה שמחנכים את ילדיהם שהם הכי טובים כי הם נולדו למוצא 'הנכון' הפכו להיות מודל לשמצה אצל כל מרוקאי. מימונה הפכה לחג של כל ישראלי ולא רק ישראלי ממוצא מסוים, חינה נהייתה אירוע חובה לכל זוג לפני החתונה ועומר אדם. זהו הבנתם מה אני אומרת שאני אומרת עומר אדם.
אז הגזענות בעייני התהפכה. המוזיקה המזרחית שולטת, להיות מזרחי נחשב 'נעלה' יותר מאשר להיות אשכנזי ואני כנראה אצטרך להתמודד כל חיי עם מילות גנאי בגלל האשכנזיות שלי. שמישהו ישיג לי את המספר של מירי רגב אני ארגיע אותה ואספר לה שהגזענות כלפי מזרחים לא רק מתה אלא גם נוקמת את מותה.

תגובות